Współczesne topowe obiektywy a nawet te ze średniej półki są tak dobrze skonstruowane a ich powłoki są na tyle świetnie że uzyskanie flary na zdjęciu jest prawie niemożliwe. To oczywiście świetna wiadomość bo jak wiadomo jest strasznie trudno odzyskać dane z przepalonych miejsc a flara jest nieprzewidywalna i trudno z nią komponować zdjęcie.
Ale są różne techniki aby kreatywnie uzyskać flarę. Można przednią soczewkę lekko w rogu pomazać śliną delikatnie tam gdzie wpada słońce, można użyć jakiegoś kryształu przed obiektywem a można też użyć metalowe rurki. Technik jest wiele a ja ostatnimi czasy stosuje z ciekawymi efektami końcowymi aluminiową rurkę, która daje niesamowite efekty. W lustrzankach jest trudniej komponować kadr bo aby widzieć flarę na żywo i móc ją kreatywnie wkomponować w kadr musimy włączyć tryb LiveView i w nim kadrować nasze zdjęcie oraz ustawiać ostrość, w bezlusterkowcach takich jak Sony A7 z elektronicznym wizjerem jest sporo łatwiej bo możemy kadrować i korzystając z tylnego wyświetlacza jak również korzystając z elektronicznego wizjera.
Dzięki rurce aluminiowej mamy flarę na zawołanie a jej kształt i moc możemy sami sobie kreować w zależności od potrzeby.
SONY A7II | Zeiss Batis 85mm F1.8 1/160 ISO100
SONY A7II | Sony Zeiss 55mm F1.8 1/400 ISO100
SONY A7 | Sony 28mm F2 1/8000 ISO100
SONY A7II | Sony Zeiss Sonnar T* 55mm f2 1/100 ISO100
Tak więc jest to około 2,5cm długości rurka o podobnym przekroju wykonana z aluminium ale można próbować z innymi materiałami, ja jestem na etapie eksperymentowania z innymi materiałami i zapewne post ten będę uaktualniał. Jak macie swoje pomysły to piszcie 🙂 Rurkę trzymając przed obiektywem, który skierowany jest w stronę słońca lub innego ostrego źródła światła możemy kreować prawdziwe na żądanie flary wedle naszych potrzeb.
Wiadomo jak to z każdą nowinką bywa łatwo ją nadużyć tak więc warto stosować ją z umiarem ale dobrze stosowana będzie cieszyła oko 😉
Poniżej kilka zdjęć zrobionych podczas nagrywania powyższego filmu
To co jest pięknego w tej technice to to że kształt jak i kolor czy materiał rurki oraz jej sposób trzymania ma wpływ na końcowy efekt flary. Tak więc każda moja jak i każda Wasza flara będzie prezentowała się inaczej.
Moje ulubione obiektywy do „słonecznego pierścienia” to Sony Zeiss Sonnar T* 55mm f1.8 i Zeiss Batis 85mm.
Wpadnij też na mojego Instagrama @slowikinspiruje oraz zobacz mój kanał na YouTube.
Napisz komentarz